Steek eens wat vaker je tong uit

Borstkanker maakt nu vier jaar deel uit van mijn leven. Ik slik elke dag mijn medicijnen, ik zie mijn ‘nieuwe’ lichaam in de spiegel, ik heb klachten die ik voor die tijd nooit had, ik moet mijn energie beter verdelen, ik sta niet meer onbevangen in het leven. Daarnaast heb ik ook een nieuw werkzaam leven: Ik coach vrouwen met borstkanker. Met dit werk volg ik mijn passies: wandelen in de natuur en mensen helpen. Dit koppel ik aan de kennis en ervaring die ik inmiddels heb opgedaan als vrouw met borstkanker. Soms krijg ik het gevoel dat ik alleen maar met de ‘zware dingen’ in het leven bezig ben: ziekte, herstel, gezond leven, dingen niet meer kunnen of mogen.

Laatst zei een vriendin tegen mij: ben je nog wel speels? Tja, dat ben ik nog weleens, maar dan voel ik me toch een klein beetje schuldig. Want ik wil verantwoord leven en dat is best een serieuze bezigheid. Als ik speelse dingen ga doen, kom ik buiten mijn comfortzone. Dat levert spanning op en soms stress. En word ik dan niet ziek van de stress? Want ik ben ervan overtuigd dat stress niet goed is voor kanker. Dus: kan ik wel speels zijn?

Aan de andere kant weet ik, dat als ik speels ben, het mij heel veel positieve energie oplevert. Zowel op het moment van spelen, als erna. Bijvoorbeeld als ik eraan terugdenk. Ik laad mijn accu dan weer op met positieve energie.

Dus mijn conclusie is: ik ga meer speelsheid aan mijn leven toevoegen en steek af en toe mijn tong uit naar mijn serieuze ik.

Hieronder een aantal tips om in een positieve flow te komen. Vandaaruit is de stap naar speelsheid zo gezet.

1. Laat dingen en mensen los waar je geen invloed op hebt
Laat je niet frustreren door het gedrag van andere mensen. Je hebt geen invloed op hun gedrag, alleen op je eigen gedrag en je reactie op hun gedrag. Probeer het te aanvaarden zoals het is en de rest los te laten.

2. Je hebt geen controle, maar je kunt wel de regie nemen
Je hebt geen controle over andere mensen en over gebeurtenissen. Je hebt zelfs geen controle over je eigen leven, alhoewel veel mensen dat wel denken. Dingen gaan zoals ze gaan. Wél kun je de regie in eigen hand nemen. Erger jij je er ook zo aan als je in het ziekenhuis lang moet wachten voor je aan de beurt bent? Je hebt geen controle over de agenda van de arts. Wel heb je de regie en kun je de volgende afspraak vroeg in de ochtend plannen. Als je als eerste aan de beurt bent, kan de arts nog niet zijn uitgelopen.

3. Kijk naar wat je wel kunt
Het geeft energie en zelfvertrouwen als je kijkt naar wat je wel kunt. Misschien kun je zelfs dingen die je voordat je ziek werd niet kon. Ik neem bijvoorbeeld meer tijd om lekker te koken, want dat vind ik belangrijk. Of rustig met mijn kind te zitten en samen dingen te doen. Dat geeft mij energie en brengt mij in een flow, zodat ik de tijd vergeet.

4. Kijk terug naar wat je al hebt bereikt
Kijk eens hoe ver je al bent gekomen. In elke fase van je leven maak je stappen. Ook in een slechte periode. Als je het moeilijk vindt dat van jezelf te zien, stel je dan voor dat jouw beste vriendin in jouw positie zit. Hoe zou je haar voortuitgang complimenteren? Geef daarna jezelf dat compliment. En al zijn het maar kleine stapjes; vele kleine stapjes bij elkaar vormen ook een grote stap.

5. Maak het jezelf makkelijk
Vraag hulp en blijf in contact met mensen die je energie geven. Verbind je met plezierige dingen en mensen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

6. Zorg goed voor jezelf
Want je bent het waard. Jij bent het belangrijkste in je eigen leven. Als jij goed in je vel zit, is dat in de eerste plaats plezierig voor jezelf. Beweeg elke dag, want als je lichaam beweegt, komt er ook beweging in je hoofd. Voed je met gezond eten vol vitamines. Je lichaam knapt ervan op. Voed je geest met mooie dingen: teksten, beelden, muziek etc.

7. En word speels
Wat deed je graag als kind? Hoepelen, hinkelen, hardop zingen, in de plassen stampen? Doe dat nu dan weer. Probeer eens wat minder in je hoofd te zitten en te piekeren, en meer in je gevoel. Lukt dat door muziek te luisteren, te dansen in de kamer, te tekenen, te schilderen of in de tuin te werken? Speel weer eens verstoppertje of tikkertje met je kind of partner.

En als dat allemaal niet lukt: steek dan eens lekker je tong uit! Zie je, het begin is er. Het is kinderlijk eenvoudig. 